Rabu, 3 Oktober 2012

Emosi

Just a short thought. Dah lama sangat fikir pasal ni, dan hari ni sgt2 terasa perkara ni. Pasal perbuatan kita sehari2, pasal tingkah laku kita sehari2, pasal tabiat dan sikap kita sehari2.

Most of time kita guna emosi utk buat sesuatu. Kebanyakan tindakan yg kita amek setiap hari berdasarkan emosi atau lebih tepat hawa nafsu semata2. Muhasabah balik, dlm byk2 pilihan kita setiap hari, mana satu yg betol2 kita fikir berdasarkan iman kita, berdasarkan dakwah dan tarbiyah, dan yg lebih tepat berlandaskan quran dan sunnah.

Allahu Allahu Allahu.dari dulu lagi ana berusaha utk capai matlamat ini. Dan sering kali gagal. Sering kali buat pilihan berdasarkn emosi semata2. Pikir dunia semata2. Padahal Allah la segala2nya. Kita selalu ckp "aku cinta Allah" tapi sejauh mana kita dah buktikan? Sedalam manakah cinta kita, sedangkan pilihan kita selalunya berakhir dgndunia semata2.

Allahu Allahu Allahu. Moga kita semua lebih kuat mnghadapi ujian dunia, bisikan syaitan dan godaan hawa nafsu dlm melangkah ke akhirat. Biar 'seksa' d dunia, jgn seksa d akhirat.

#berusaha sgt2. Tapi sering jatuh. Ada tips?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan