Rabu, 22 Jun 2016

Review

Cerita semalam amat menyentuh hati.

Alkisah di ruang tamu sedang menidurkan tasneem di buaian. Tangan ini sibuk memegang kontrol tv menukar2 rancangan di tv, mencari mana yang menarik hati. Satu demi satu diganti, sehingga kelihatan 1 sosok yang aku sangat kagumi.

Ustaz Nouman Ali Khan.
dan
Mizz Nina



dan seperti biasa, ucapan dan kata-kata yang keluar dari mulut Ustaz Nouman sangat menyentuh hati. Agaknye seperti ini la kan orang-orang yang hidupnya sangat dekat dan berpandukan al-quran dan sunnah. Hafiz Quran. Pengajar al-Quran. Dia bukan hanya mengajar orang untuk membaca al-quran, tapi bagaimana memahami al-quran. MashaAllah, may Allah always bless him for what he had did for this ummah.

Episode ni tak panjang sangat pun, dalam 20+ minit je, dan semua seputar al quran. Kisah di dalam quran. Kisah nabi ibrahim dan doanya. Macam mana kita nak kaitkan alquran dan kehidupan. Hati macam rasa hidup semula. I'm not sure kalau kat youtube ade, tapi sangat worth utk tonton show ni. 

One of scene yang menyebabkan aku menangis sekali dgn mizz nina, bila dia muhasabah diri. Dia kata dulu musik adalah dunia dia. Dia banyak menulis lagu, menyanyi lagu, membuat persembahan dll seputar dunia musik. selama 30 tahun. even kalau suruh nyanyi apa2 lagu dia boleh nyanyi sekarang. Then dia kata, kalau ada permintaan untuk saya baca misalnya 1 halaman surah baqarah, she can't even read.. Tears falling down her cheek. I was sooo touch. Menangis sekali le. Perempuan kalau tak emosi memang tak sah.

Tapi tu la. Allah lah yang membolak balikkan hati manusia. Dia la yang bagi hidayah, pada siapapun yang Dia kehendaki. Abu Bakr yang lembut hati. Abu Dzar yang gangster. Bilal seorang hamba. Muhammad Ali juara tinju dunia. Syed qutub yang di awal hidupnya sangat menentang IM. dan lain lain tokoh.

Kerana Allah la yang memegang hati mereka. That's why when we do da'wah, jangan lupa hubungan dengan Allah kena sangat kuat. Berbanyaklah doa pada Allah. Sebab, Allah yang pegang hati mad'u2 kita. Namun berusahalah dan carilah cara-cara yang berhikmah dalam menyantuni mereka. InshaAllah, kau akan dapat ganjaran. Dan jika mereka berubah, kau akan dapat ganjaran yang lebih baik dari unta merah.

This will be my advice to myself first, and to all of you. Do this for Allah and He will reward you, insyaAllah.

and before i forget,
The title of the show is "Beyond Translation".

jazakumullahu khoir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan